Korábban valahol valaki megemlítette, hogy az a bizonyos motívum a filmben, hogy az egész holdraszállás biznisz "logisztikai főfőmenedzsere" egy körözött szélhámos, de akinek a misszió sikerre vivésében betöltött kulcsszerepe folytán e korábbi vétkei mind megbocsáttattak, nos, hogy ez mennyire jellegzetes az egész dologra (egyebek mellett, melyek itt szintén érzékelhetően jelen vannak), - valamint hogy egy filmmel kapcsolatban milyen kevesen reflektálnak (ha egyáltalán valaki is) az ilyen, meg hasonló, dolgokra. Részemről csatlakozom a feltételezéshez, hogy a valóságban ez valószínűleg tényleg így is volt.
------------------------------
Amerikában a holdraszállás volt-nemvolt-ja már az idő tájt is olyan szintet ért el, hogy kijegecesedett anekdoták keringtek és keringenek (egyebek mellett) mindenütt azóta is (mellesleg, fontolja meg, hogy a laposföld cirkusz tíz évnél fiatalabb...) :
Az egyik valahogy így szól : "Az én drága anyám [az anekdota mindig első személyben szól] felhívott a minap és egészen feldúlva számolt be arról, hogy valaki a fodrásznál hosszasan ecsetelte, hogy a holdraszállás micsoda egy csalás volt, - és hogy ez őt ott annyira megzavarta, nem is tudott mit mondani. Bevallom, ez engem is megzavart egy pillanatra, vagy kettőre, mivel egyáltalán nem emlékszem olyan esetre, hogy az én drága anyám tanácstalan lett volna, hogy mit is mondjon."
És ezt nyilvánvalóan nem ma találták ki, hanem valószínűleg még akkor, amikor a holdraszállások még napirenden voltak.
-------------------------------------------------------
----------------------------------------
Jasper J. to "kommandós csapat"
5 months ago
Nem igazán tudom, mitől lehet egy film egyáltalán "jó", vagyis hogy létezik-e vagy létezhet-e egyáltalán ilyen kategória vagy szempont, vagy hogy hogyan kerülhet egyáltalán a megítélhetés kategóriájába, - de mindezt félretéve azt mondanám, hogy egy film nem nyújthat többet, minthogy "izgi" valamennyire, - vagy hogy eléggé limonádé [mely kettő fentebb kritikusan volt említve].
Ami a "témát" illeti, illetve a "kidolgozást", az ötlet mindenesetre "eredetinek" mondható. Vagyis az eddig filmre vitt többé-kevésbé komor propaganda ötletekkel szemben, melyek az "űrutazást" és annak egyes itemjeit illető "kételyeket" illetve a "kontroverziókat" vannak hivatva kezelni (többnyire a maguk "leleplező" modorában), itt egy szellemes és „üde” megoldást látunk, mellyel a korabeli képanyag kétségtelen kamu voltát újból "vitává", vagy vitathatóvá teszik, vagyis: a hezitálókat konfirmálják az ő hezitálásukban. Vagyis nekik és mindenki másnak a dolog asszimilációját e trükkös fogással újra lehetetlenné teszik.
Ha a „jó” mondjuk azt jelenti, hogy mennyire hathatósan végzi a film a dolgát, akkor mindenképpen lehet mondani, hogy "igen, ez egy jó film".
Nem tudom, hogy egy átlagos filmnéző mennyire kritikus általában, de egy Hollywood topfilmben, bár gyakorlatilag minden filmben, a propaganda tételek, melyek a filmbe hathatósan be vannak építve, száma mindig tetemes, egy egyszerű felsorolás is távol lenne attól, hogy egy ilyen kis hozzászólásba beleférhetne.
(Sorry a sok idézőjelért.)
----------------------